(Sorozatunk a közepesen híres magyar köcsögök mélyére ás. Ő ki? Akar mit? Jó mire? Kérdések, válaszok, fondorlat!)
Mielőtt jobban belemélyednénk Fábry Sándorba, egy dologban állapodjunk meg: ha akar és odateszi magát, nagyon vicces tud lenni. Minden magyar családban van egy részeges pinavadász nagybácsi, akire még a legkonzervatívabb nagymama sem tud haragudni, amikor valamilyen kurvázós sztorit valamennyi apró, kiszínezett részlet megemlítésével elmesél. Akivel már minden baromság megtörtént, vagy ha nem vele, akkor a haverjával, aki 1972-ben Triesztnél egy szál fürdőgatyában átúszott Digóba, egy ideig hippi volt Amszterdamban, ma pedig Los Angelesben üzemeltet roncstelepet. Fábry Sándor ennek a disznó, ám szerethető nagybácsinak a szerepét játssza, amióta csak van RTL Klub, és fogja is élete végéig, mert hát nem úgy néz ki, mint aki mást is tud.
Egy jól eljátszott szerep viszont bőven elég a boldoguláshoz, a szintén mindig ugyanabban utazó Vágó István mellett Fábry a magyar kereskedelmi televíziózás másik fix pontja. És Vágóhoz hasonlóan neki is volt annyi józan esze, hogy mindent azért ne vállaljon be, bár vendégszereplését a Heti Hetesben ma már biztos szívesen kitörölné az önéletrajzából.
Amíg Fábryról nem derült ki, hogy ő bizony őszinte híve a két nagy magyar bohócpárt egyikének, nem volt ember az országban, aki kibírta volna a Showder elején ledarált monológjait úgy, hogy egyetlen egyszer sem mosolyodott volna el. Ma már van, akinek ciki Fábry produkciója, de a naiv kilencvenes években még az is elröhögte magát rajta, aki már akkor sem rajongott a pina, a fasz és a cigány szavak túl gyakori, ráadásul általában egyidejű emlegetéséért. Abban az országban, ahol évtizedeken át a humor szinte kizárólag mint politikai kabaré, és így a rendszer felülről engedélyezett, tét nélküli kritikája létezhetett, végre üde folt volt egy olyan ember, aki csak simán hülyeségeket beszélt óriási elánnal. Fábry aztán fokozatosan egyre politikusabb lett, ez azonban nem változtat azon a tényen, hogy az utóbbi tizenöt év két legviccesebb embere Magyarországon ő és Gálvölgyi voltak. Akik mellesleg egyben a két legnagyobb pojáca a magyar sóbizniszben, sőt, az is lehet, hogy ez nem is olyan mellékes, a hiszti és a humorérzék talán együtt jár a középkorú magyar férfiaknál.
Sajnos viszont ahogy Fábry öregszik, úgy lesz egyre lustább. A legutóbbi Demcsákos bénázása fényében nagyon úgy tűnik, hogy egész egyszerűen elfogytak a poénok. Ebből az ostoba libából tényleg ezerféleképpen lehetett volna viccet csinálni, Fábry mégsem volt képes annál többre, mint hogy nagyjából lekurvázza a nőt, akinek a férje csak véletlenül bizniszelt együtt egy kétszeres gyilkosság gyanúsítottjával. Én őszintén hiszek abban, hogy kellő intelligenciával a társadalom valamennyi csoportjából szabad, sőt kell is viccet csinálni, de amikor egy öregedő férfi egy nála harminc évvel fiatalabb jó nőre tesz tapló megjegyzéseket kihasználva, hogy ő most éppen a tévében van, a vicc alanya meg nem, az hihetetlenül béna és buta tud lenni. Igazán kár, hogy Demcsák Zsuzsának ehhez nincs elég esze, de ha nekem jó melleim lennének és Fábry így beszélne rólam a tévében, röhögve fetrengenék azt kiabálva, hogy „na mi van Sanyi bácsi, már nem áll fel?”.
Fábry elhülyülése különösen azért fájdalmas, mert az ő elsüllyedésével és Gálvölgyi ritkulásával egyszerűen nem maradtak vicces emberek a tévében. A Bagi-Nacsából speciel lehetett volna valami, de ahhoz nem ártott volna egy kicsit még együtt dolgozni. Így már tényleg csak az Irigy Hónaljmirigy maradt (meg persze Szilveszterkor a magyar humor abszolút nullája, a Sas-kabaré), akik sajnos gyakorlatilag képtelenek Ihos József színvonala fölé emelkedni, és nem tudnak mást, mint kendővel a fejükön női hangon vinnyogni. Szemben ezekkel a nímandokkal, Fábry fénykorában bátran újított, a szockó tárgykultúrát már akkor dicsőítette, amikor még nem járt a fél ország reciklált Tisza cipőben, és maga a Showder is izgi kísérlet volt az amerikai esti viccelődős-beszélgetős műsorok magyar adaptálására. Amerikában viszont van elég esemény (és meghívható híres ember) ahhoz, hogy ezek a műsorok minden este futhassanak, főszereplőjük pedig minden háztartásban gyakorlatilag családtaggá váljon, nem pedig csak időnként a békébe belefingó, részeg nagybácsivá.
Régebben az állatkertben
#10 Bíró Ica
#9 Dobó Kata
#8 Fekete Pákó
#7 Anettka
#6 Győzike
#5 Liptai Claudia
#4 Verebes István
#3 Havas Henrik
#2 Cszisztu Zsuzsa
#1 Kelemen Anna
utolsó kommentek